onsdag den 13. juni 2012

Ankomst, velkomst….og de første par uger i nye omgivelser

Endelig er vi online…. For her i Grønland lever man efter ting tager tid og det vi ikke når i dag når vi nok i morgen, der findes altid en løsning på tingene, men om ikke andet holder det beskæftigelsen i gang……

Fredag d. 25 maj 2012 kl.9.00 dansk tid tog vi med stor spænding hul på vores nye eventyrliv. Sommerfuglene i maven baskede voldsomt med vingerne og vi alle 4 tænkte inderst inde hver vores tanker om hvordan det nye eventyr mon bliver, kan vi lide landet, hvad er det for nogle nye legekammerater og kollegaer vi skal til, at få en ny daglig dag til at fungere med osv.

Vores første flyvetur fra København til Kangerlussaq (Sønder Strømfjord) varede omkring 5 timer undervejs havde vi en del turbulens, men turen gik ellers rigtig godt. Der blev set en masse fjernsyn, spist og drukket sodavand. I Kangerlussaq (Sønder Strømfjord) landede vi i snevejr og her er det så altid spændende, hvornår man er heldig at komme med sin flyver videre til næste destination. Da vejret i Grønland kan være meget omskifteligt er der ofte forsinkelser, men vi nøjes med 1 times ventetid, så der var tid til at kigge på flyver og helikopter. Der blev spillet kortspil, drukket kaffe og spist pommefritter  inden turen gik videre til Nuuk (Godthåb).

Fly i Kangerlussaq

Lufthavnen i Kangerlussaq - Den kommende pilot i højt humør,
 efter 5 timers flyvning.

Kabale i mens vi venter på, at komme videre til Nuuk

Turen til Nuuk (Godthåb) varede omkring 45 minutter. Snevejret havde lagt sig  og i klart vejr er det en helt fantastisk flyvetur med luftview over indlandsisen og små og store søer, som ses på billederne nedenfor der er taget på flyveturen. På turen var der en ældre grønlandsk mand med, som var rigtig god til, at fortælle Cyron om, alt det vi kunne se fra flyveren og han forsøgte også af lærer Cyron nogle grønlandske ord, men det var meget svært synes Cyron.
Udsigt fra flyet - en lille sø

Udsigt fra flyet over indlandsisen

Ved vores ankomst i Nuuk mærkede vi allerede hvor venligsindet det grønlandske folk er. Vi blev hentet, af et par arbejdskollegaer til Martin. De var venlige til, at sørger for vores kufferter kom i bilen, og kørte os derefter til vores nye lejlighed. Da vi ankom til lejligheden var ISS folkene allerede i gang med, at pakke vores flyttegods ud fra containeren og det gik super hurtigt. Mark, som er souschef i Brugsen havde købt lidt gaver til børnene, samt sodavand og andre forfriskninger til at forsyne os med mens vi derefter brugte de første dage på at få pakket tingene ud handlet lidt ind, kiggede lidt på de nye omgivelser og vænnede sig til det lidt koldere klima. I får derfor også lige lidt billeder fra vores nye lejlighed, så i kan se vores dejlig udsigt.

Vores køkken alrum

Vores udsigt fra spisepladsen

Udsigten fra vores altan

Mandag d. 28 maj 2011 var det pinse og helligdag, og det gode vejr var begyndt at finde vejen mod Nuuk (Godthåb) Malene, som er en af mine nye kollegaer fra Deloitte kontaktede os, for at invitere os med på ”madpakketur” sammen med hendes familie, så vi pakkede madkurven og ventede spændt, på hvem der dukkede op, da vi jo endnu ikke havde mødt hinanden før. Turen var gik til Cirkus Søen, som ikke er ret langt fra vores bopæl. Det er den sø, hvor vi i Nuuk får vores vandforsyning fra. Den ligger højt oppe mellem fjeldene Lille Malene og Store Malene, og der er en helt  fantastisk udsigt ind mod Nuuk bymidte. Børnene hyggede sig med Malene og Per’s drenge. Der blev kastet sten i vandet og drukket saftevand blandet direkte fra søen, som var dejlig kold drikkevand.

Det gode vejr fortsatte, og hverdagen begyndte, men vi var dog så heldig, at have endnu nogle dage til at orden pratiske ting som bopælsattest, skoleindskrivning mv. Hvilket er en fordel man har lidt god tid til at få på plads, for her i Grønland er man god til at holde beskæftigelsen i gang.  Udarbejdelse af bopælsattest skal laves ved kommunen, på et af deres mange kontorer. Der næst skal skoleindskrivning foregå på et andet kontor. Det kontor skal så lige tjekke med skoleinspektøren om der er plads på til en elev på skolen. Skolepasning efter skole skal så styres via to forskellige kontorer som er på hver sin side af vejen, men der skal papirerne postes fra det ene kontor til det andet inden man så kan blive ringet op om man kan få en plads osv……. Pyha så omstændig.
Onsdag d. 30 maj 2012. Var der så fælles aftensmad igen ved Cirkus søen, man er nemlig en stor social familie her i Grønland, så jeg tror aldrig man kommer til at kede sig, for der er altid nogen der er klar på fælles hygge.
Der blev spist aftensmad, både med bål og ja der er ingen træ i Grønland, så man skal have sit brænde med hjemmefra når man skal på tur og lave bål. Børnene fik leget og vi holdt lidt sneboldkamp i t-shirt, hvilket virke helt surrealistisk. Vi fik også prøvet lidt bjergbestigning, hvor vi startede stille ud med at vandre noget af vejen op af Lille Malene, hvor der var en enestående udsigt. Det giver bare blod på tanden til, at skulle bestige Lille Malene helt til toppen og dernæst Stor Malene og hjortetakken og hvad de ellers hedde alle sammen, men det lære vi nok hen af vejen.
Aftensmadstur til cirkussøen

Billedet taget ved cirkussøen, som er vores drikkevandskilde

Udsigt delvis oppe mod toppen af Lille Malene ud over Nuuk

Udsigt over Nuuk delvis på toppen af Lille Malene

Endelig blev det torsdag d. 31 maj 2012 og Melanie skulle starte med sin første skoledag. Hun er kommet i 2B på Kangillinnguit i en klasse kun grønlænder. Der blev startet ud med 2 timer på grønlandsk, så hun var godt brugt i hoved af nye indtryk og klassekammerater. Torsdag var også dagen, hvor Cyron skulle besøge Mikisoq, som er børnehaven han skal gå i. Det er en børnehave, hvor der kun er danske børn.  Fredag var en hyggedag i skolen, for det var international børnedag, som blev fejret med stort arrangement i Nuuk City sang, optog i byen, balloner og is. Og allerede fredag aften da vi var på indkøb i Brugsen var Melanie pludselig væk, da vi skulle betale, for hun havde set en af pigerne fra skolen og så skulle hun lige snakke.

Lørdag d. 1 juni 2012 blev tid til, at udforske Nuuk City, så vi tog bussen ind til byen og få sat gang i internetoprettelse gennem tele, som er Grønlands eneste tele selskab der udbyder internet  og telefoni, så det er ren monopolisme og alting forgår i teles tempo, så det går ikke ligefrem hurtigt. Derudover kiggede vi lidt butikker, altså kun dem vi kunne finde, for her oppe er skiltning ikke af noget man bruger ressourcer på, for alle ved hvor tingene ligger så det lærer vi nok også hen af vejen. Turen hjem tog vi på gå ben, da vejret var solskin og dejlig varmt

Søndag den 2 juni  2012 startede vi formiddagen med lidt gymnastik i Nussuaq hallen, sammen med Marius og Elias, som er to af Cyron nye kammerater, hvorefter vi senere på eftermiddagen skulle mødes igen til fælles grill og bål mad og social samvær, hvilket er rigtig grønlandsk kultur.

Nu var alle klar til en ny uge med nye oplevelser sejltur og koloni……