søndag den 12. maj 2013

Grillet rødfisk med sprødt skind....


Fredag aften var jeg ude at spise med mine kollegaer på et helt fantastisk spisested i Nuuk  som hedder Nipisa og betyder stenbidder på grønlandsk. Vi skulle tage afsked med vores kære onkel Ole, men det er ikke afsked eller restaurant indlægget skal omhandle. 

Men imens jeg var afsted havde Cyron og Martin hentet en kæmpe rødfisk ude i vores fryser, som skulle blive lørdagens aftensmåltid.

Skroget fik vi kogt fiskefond af, så der er til en god gang fiskesuppe, men jeg fik som opgave at vælge helt hvordan aftensmaden skulle være og Martin skulle så være kokken.

Her er så resultatet, som smagte mega godt, og jeg vil derfor dele opskriften med jer.

Skal dog lige bemærkes, at der i opskriften er kartoffelmos lavet på søde kartofler, som ikke ses på billedet. Den slags spiser jeg ikke, men vi valgte at lave almindelig kartoffelmos til øvrige i familien, og det blev modtaget rigtig godt.



Grillet rødfisk med sprødt skind og mango/advocado salsa

4 pers.

Du skal bruge:
1 kg søde kartofler
salt og peber
500 g rødfiskefileter, afskællede
2 spsk olivenolie
1 mango
2 advocado
2 store to mater
1 lille rødløg
1 chili'3 spsk frisk citronsaft
1 håndfuld basilikum

Tips:
I stedet for rødfisk kan der anvendes multe eller victoriabars med skind
Ligeledes kan der serveres et lækkert brød til.

Sådan gør du:

1. Skræl de søde kartofler, og skær i grove stykker.

2. Kom kartoflerne i en gryde, dæk med vand og kog dem uden salt til de er helt møre.

3. Hæld det kogende vand fra, og blend dem til grov mos og smag til med salt og peber

4. Skær små snit i rødfiskens skind, og pensel skindet med lidt olie.

5. Varm en grill eller grillpande på, så den er meget varm. Læg rødfisken med skindsiden nedad på den varme grill/pande. Rør ikke ved fisken de første 3 min. Pres med en palet ned på midten af hvert stykke fisk i 5-10 sek, hvorved hele skindet får kontakt med grillristen/panden. Lad fisken stege videre til den har fået et fint grill mønster, og vend den derefter om og steg videre på den anden side i ca. 1 min. Krydder med salt og peber.

6. Skræl mango og advocado og skær i små tern.

7. Skær tomater i tern og hak løg og chili fint.

8. Bland mango,advocado, tomater, løg, 1spsk olie, citronsaft og groft hakkede basilikum i en skål og smag til med salt.

Takanna / Værsgo

Opskriften er inspiration fra Fisk #2 (2 gange om ugen)

Takuss fra Nuuk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar